Na Dubík s návratem přes plešivecké předměstí

Z centra města je to kolem zámecké zahrady do lesa na Dubíku jen pár kilometrů. Klidně i na půl dne zabavíte sebe i své děti na tamní naučné stezce plné interaktivních prvků, dětském hřišti a v lesní venkovní posilovně.

Prachárna u Plášťového mostu

Procházka začíná u Plášťového mostu. Vlevo za ním (při průchodu pod mostem směrem od centra) vás čeká výstup do prudšího kopce po stezce U Prachárny, po které dojdete k 5. zámeckému nádvoří a ke spodní části zámecké zahrady. Prachárna – budova na začátku stezky – sloužila v minulosti k uchovávání výbušnin určených hlavně pro potřeby panské myslivosti.

Zámecká zahrada

Procházka pokračuje podél zámecké zahrady, kterou budete mít po své pravé ruce. Samozřejmě můžete část cesty absolvovat i zahradou, otevřena je od dubna do konce října. Cca 11 hektarů zahrady se skládá ze čtyř částí: terasy tzv. Štěpnice, terasy tzv. Letní jízdárny lemované kulisami vzrostlých lip, Dolního parteru s náznakově rekonstruovanou rokokovou úpravou a s kaskádovou fontánou a nakonec z Horní zahrady s volnou zahradní úpravou, hudebním pavilonem, rokokovým letohrádkem Bellarie a čtvercovým zámeckým rybníkem. Poté, co projdete kolem celé zámecké zahrady (cca 1 km), dáte se mírně vlevo.

Kaplička na Dubíku

Po necelém kilometru cesty od zámecké zahrady dorazíte k rozcestí s kapličkou. Tady se můžete dát doprava a dojít cca 500 metrů až na vrchol kopce Dubík, anebo zamíříte doleva k rybníčku, naučné stezce a dětskému hřišti.

Kříž na Dubíku

Kříz se nachází téměř na vrcholu Dubíku (694 m n.m.). Cestou od křížku k rybníku už budete potkávat infotabule naučné stezky.

Rybník a naučná stezka Dubík

Cestou k rybníku už budete potkávat infotabule naučné stezky, které jsou rozesety i dále po jeho břehu. Rybník podejdete a budete po stezce pokračovat k dětskému hřišti.

Naučnou stezku Dubík si užijí především děti, které baví poznávat okolní svět všemi smysly a zdolávat výzvy. Měří dva kilometry a nabízí celkem pětatřicet hravých interaktivních prvků, které se věnují fungování přírody, fauně i flóře a také pohybovým aktivitám. Jedna část s 15 zastaveními seznamuje návštěvníky s koloběhem vody a s rozkladem odpadků v přírodě a provádí je potravním labyrintem. Dva další okruhy jsou věnované ptactvu, každý po deseti zastaveních. Naše procházka vás nevede kompletními okruhy, záleží jen na vás, zda si je dáte celé.

Dětské hřiště

Venkovní posilovna

Plešivec

Zpět do města se budete vracet z kopce přes málo frekventované, ale o to kouzelnější Krásné Údolí (je tak pojmenovaná i ulice, kudy budete procházet) a Plešiveckou ulici. Název pro městskou část Plešivec je odvozený od pojmenování pro holý, nezalesněný kopec, což odpovídá původnímu vzhledu tohoto místa. Plešiveckou ulicí dojdete na Plešivecké náměstí a odtud sejdete po stejnojmenných schodech do Linecké a pokračujete dále na náměstí Svornosti.

Náměstí Svornosti

• vhodné pro děti
  • zima

Zajímavost

V části od zámecké zahrady ke kapli na Dubíku budete procházet po Svatojakubské cestě vedoucí do Santiaga de Compostella. Její jihočeská trasa (Vlašim – Tábor – Český Krumlov – Koranda) navazuje na východočeský úsek a Jihočeským krajem prochází v celkové délce 213 km. Končí na Šumavě na hranicích s Rakouskem, odkud pokračuje směrem na Pasov.