Za Rožmberky na Vítkův Hrádek a hrad Rožmberk

Celodenní výlet kombinuje návštěvu dvou cílů: Rožmberku nad Vltavou, nejmenšího jihočeského města s majestátním hradem Rožmberk, a Vítkova hrádku. Vítkův hrádek se nachází na pravé straně Lipenského jezera, a ačkoli je nejvýše položeným hradem v Čechách, výšlap k němu není nijak náročný. Za příznivého počasí nabízí vyhlídková plocha na vrcholu obytné věže nejkrásnější výhledy na Šumavu, Lipno, ale také na Alpy v Rakousku.

Průběh výletu

Český Krumlov → Rožmberk nad Vltavou (23,5 km) → Svatý Tomáš (30 km) → Lipno nad Vltavou (18 km) → Český Krumlov (32 km)

Český Krumlov

Z Českého Krumlova vyrazíte autem směr Větřní po silnici II. třídy 160 a odtud pokračujete dále na Rožmberk nad Vltavou.

Rožmberk nad Vltavou

Po cestě na Rožmberk, cca 2 kilometry před ním, se můžete zastavit u Studence a prohlédnout si nový židovský hřbitov, poté pokračujete II/160. V Rožmberku zaparkujete v centru obce, na hrad vystoupáte do kopečka asi 300 metrů.

Vítkův hrádek

Na Vítkův hrádek pokračujete z Rožmberku po silnici II/160 a cca po 4 km odbočíte doprava na 163 směr Vyšší Brod. Projedete Loučovicemi a dorazíte k hrázi Lipenské přehrady, ještě před ní se dáte mírně vlevo a pokračujete 16 km přes Přední Výtoň až do osady Svatý Tomáš, kde u kostela zaparkujete. Červená turistická značka vás po kamenité lesní cestě mírným stoupáním dovede ke zřícenině hradu Vítkův hrádek (cca 300 metrů). Za sucha je možné výlet absolvovat se sportovním kočárkem. Cestou na hrad uvidíte při cestě "kamenné mužíky", které tu stavějí hlavně děti.

Lipenská přehrada

Při návratu si můžete prohlédnout hráz Lipenské přehrady, která se nachází v blízkosti obce Lipno nad Vltavou. 25 metrů vysoká hráz přehrazuje 42 kilometrů dlouhou vodní nádrž. Pokud se nechcete do Krumlova vracet stejnou cestou, vydejte se zpět po 163 do Lipna nad Vltavou a dále po silnici 162 směr Frymburk, Světlík a Větřní.

• mapa
  • historie
  • občerstvení na trase

Zajímavosti

Nový židovský hřbitov u Rožmberku nad Vltavou – kulturní památka ČR; starý židovský hřbitov v Rožmberku je jižně od centra města, nachází se na soukromém pozemku a není volně přístupný

Rožmberk nad Vltavou – nejmenší jihočeské město, městská památková zóna zahrnuje např. gotický kostel sv. Mikuláše, radnici, historickou kašnu a sochu sv. Jana Nepomuckého

Hrad Rožmberk – kolébka mocného rodu Rožmberků, postavený již ve 13. století, konečná podoba z 19. století za držení rodu Buquoyů, nyní ve správě NPÚ. Možné jsou prohlídky hradních komnat, noční prohlídky se scénickými představeními Bílé paní, návštěva katovny, výstup na nově opravenou věž Jakobínku.

Vítkův hrádek (též Vítkův kámen) – zřícenina hradu založeného Vítkem z Krumlova v polovině 13. století, nejvýše položený hrad v Čechách (1 053 m n. m.) s největší dochovanou obytnou věží tzv. donjonem o rozměrech 17,5 × 14 m. Provoz hradu zajišťuje Spolek přátel Vítkova hrádku.